Guide: Så skapar du en contentplan

Kvinna vid dator

Se till att bra innehåll når ut. Med en contentplan skapar du dig en överblick av hur årets content kommer att se ut. I den här guiden går vi igenom hur du själv kan lägga upp din contentplan på bästa sätt.

Vi på Market Solutions gillar content. När vi planerar hur arbetet med content ska se ut över året är vårt bästa verktyg en contentplan. Där skapar vi en överblick av vilket innehåll som ska publiceras, i vilken kanal och under vilken tidsperiod.

Är det flera personer i projektet sparar det dessutom tid och mejl genom att alla i projektet har tillgång till planen och enkelt kan se vilket innehåll som ska publiceras i realtid. Här får alla inblandade en bra översikt över kommande publiceringar och kampanjer. Det gäller likväl personer som har i uppgift att producera innehåll som text, foto och film – som personerna som har i uppgift att publicera innehållet i tid.

En contentplan är enkel att ta fram i Excel eller Google Sheets. Är det mycket innehåll med många olika inlägg per månad i flera kanaler kan ett projektledningsverktyg som till exempel Monday vara att föredra.

Det behöver vara med i contentplanen

Låt oss säga att en blomsterhandel vill marknadsföra sig. Med traditionell marknadsföring kan budskapen till exempel handla om butikens produkter, priserbjudanden eller kampanjer inför högtider. Med content marketing bör blomsterhandeln i stället fokusera på innehåll som positionerar butiken som en expert inom allt som rör blommor och trädgård.

Till exempel kan butiken producera inlägg i sociala medier eller en blogg som ger tips på hur man bäst tar hand om sina rosenbuskar under sommaren. Det kan också handla om guider för hur man gör en brudbukett eller kunskapsorienterade texter om hur man motverkar bladlöss.

Alla inlägg fördelade per månad

Börja med att planera antalet inlägg som ska publiceras under året. Fördela inläggen per månad och håll särskild koll på vilka perioder under året som är mest relevanta för dig och din målgrupp. Du behöver inte ha alla detaljer vad gäller färdiga texter, foton eller exakta datum i det här skedet. Det viktiga är att tidigt skaffa dig en bra överblick över hur årets content kommer att se ut.

Namn och tema på inläggen

När antalet inlägg är bestämt och du vet hur mycket innehåll som ska publiceras per månad behöver du fylla planen med konkreta idéer. Sikta på en bra mix under året med olika ämnen på inläggen så att du inte riskerar att tjata ut din målgrupp. Ett tips är att tagga varje inlägg i contentplanen med olika teman så ser du direkt var du behöver justera. Skriv namn eller rubriker på vare inlägg – det hjälper dig längre fram när ditt innehåll behöver skapas, antingen av dig själv eller av någon utomstående.

Datum när inläggen ska publiceras

Med tydliga idéer på vad som ska publiceras kan du konkretisera ytterligare genom att bestämma exakt vilka datum under året som innehållet ska rullas ut. Planerar du att göra någonting speciellt inför julen? Är det en ren julhälsning passar runt den 24e december utmärkt. Är det i stället någonting som din målgrupp behöver ta del av inför julen kan ett par veckor i förväg vara ett bättre tillfälle att publicera. 

I vilken kanal du ska publicera

Bestäm vilka plattformar och kanaler du vill att ditt content ska synas. En bra början är att gå igenom vilka sociala medier du kan publicera ditt innehåll i. Men även den egna hemsidan och andra externa kanaler är bra att gå igenom. Riktigt bra innehåll kan korspubliceras, anpassat efter den plattform där det ska synas. Ett kundcase kan till exempel resultera i en längre text på hemsidan, med korta intresseväckande inlägg som lockar in via sociala medier.

Bestäm syftet med inläggen

En bra sak att göra innan ni producerar ert innehåll är att i förväg bestämma vad syftet med det specifika inlägget är. Vad är viktigast – att driva trafik till hemsidan eller få många likes och mycket engagemang i sociala medier? Syftet avgör hur ni formar varje inlägg. Bra bildval och formuleringar som lockar till interaktion höjer chanserna för att skapa en likeraket. Är hemsidan det viktigaste, ge inte bort allt innehåll i sociala medier. Länka hellre till webben och forma inläggen på ett sätt som lockar till vidare läsning.

Eventuell länk till din webb

Om du planerar att publicera saker på din hemsida som sedan ska spridas via sociala medier behöver du tänka till kring vilken länk som ska delas. Att bara kopiera länken rakt av från webbläsaren gör att du kommer gå miste om värdefull information längre fram. Genom att UTM-tagga länken till hemsidan kan du producera separata länkar till varje ställe där du delar ditt innehåll. På så sätt får du koll på om besökare till hemsidan har kommit in från exempelvis Instagram, Facebook eller Linkedin.

Status på publicering (publicerad/inte publicerad)

Som hjälp under årets gång är det bra att ha ett fält i contentplanen som visar status på inlägget. Här fyller du i allt eftersom inläggen publiceras. Har du flera personer i teamet som är inblandade kan du, utöver publicerad/inte publicerad, ha parametrar som ”framtagning pågår”, ”behöver korras” eller ”godkänt”. Då får hela teamet stenkoll på vilka inlägg som behöver jobbas extra med.


Vill du veta mer?

Fyll i formuläret så hör vi av oss.

    Skyddas av Google reCaptcha

    Tack! Vi hör av oss till dig inom kort.

    Tack!

    Vi hör av oss till dig inom kort.