Tips: Så undviker du att bli hackad
Så undviker du att bli hackad – våra tips för att säkra upp dig och dina konton! Säkerhet för annonskonton och sociala medier.
Vi upplever just nu att många av våra kunder utsätts för hackningsförsök eller rentav blivit hackade. Det kan röra sig om intrång på hemsidor, sociala medier som kapas eller även annonskonton som blir kapade.
Att bli hackad eller kapad kan få allvarliga och tråkiga konsekvenser. Det kan leda till saker som badwill för ditt varumärke, att du får bygga upp en ny hemsida från grunden eller registrera nya konton i sociala medier. Oavsett utfall kan du räkna med att tid och pengar går till spillo för att rädda upp situationen.
Även om du inte blivit utsatt för ett kapningsförsök ännu så är risken för att du någon gång kommer att råka ut för det redan överhängande. Enligt Svenskarna och Internet 2022 hade närmare 60 procent av den uppkopplade svenska befolkningen blivit utsatta för nätbedrägeriförsök under 2021–2022.
Generella tips för bättre säkerhet på internet
Att skydda sig till hundra procent mot kapningar och intrång är svårt. Men det finns en del saker du kan tänka på för att ge dig själv så bra förutsättningar som möjligt – och göra det så svårt som möjligt för den som försöker ta sig in.
- Implementera tvåstegsverifiering
Du kan läsa mer om hur du går till väga för respektive kanal längre ned i detta blogginlägg. Använd sedan en app som Microsoft Authenticator eller Google Authenticator. Båda tjänsterna är gratis och anses vara säkrare än tvåstegsverifiering via sms. För att ladda ner någon av dessa appar, sök efter dem där du vanligtvis hämtar dina appar.
- Begränsa tillgången
Undvik att ge för många personer tillgång till era konton (så som Metas Business Manager, Google Ads-konton etc.). Begränsa även antalet personer som har tillgång till inloggningsuppgifter.
- Starka lösenord
Använd lösenord som innehåller versaler, gemener, tecken och siffror. Återanvänd inte samma lösenord för flera konton utan se till att varje lösenord är unikt. Byt lösenorden regelbundet.
- Var kritisk till länkar i mejl
Klicka inte på länkar och svara inte på mejl på från Meta, Google eller liknande om du inte är helt säker på att kommunikationen är från dem. Exempel på sådana bedrägliga meddelanden hittar du längre ner i detta blogginlägg.
- Granska domänen i inkommande mejl
Var noggrann med att säkerställa att mejl du får är från en legitim domän. Exempelvis att ett mejl från Google är från en adress som slutar med @google.com och inte till exempel @googlesupport.com.
- Sprid inte känslig information
Dela inte känslig information så som kortuppgifter, id-handlingar eller liknande.
- Stärk hemsidans säkerhet
Håll din hemsida uppdaterad med senaste versionen av CMS:et och plugins. Om det inte redan är gjort, installera SSL (Secure Socket Layer) på din hemsida.
SSL är en teknik som används för att kryptera trafiken mellan en hemsida på en webbserver och en besökare från en webbläsare. Det gör det avsevärt svårare för obehöriga att “avlyssna” trafiken mellan hemsidan och besökaren. Den här tekniken används ofta för att skydda din hemsidas lösenord (till exempel när du loggar in på WordPress) eller vid betalning i en e-handel där person- och kortuppgifter skickas mellan webbservern och besökaren.
- Kontakta oss
Är du osäker på om ett mejl är legitimt eller spam? Kontakta oss så hjälper vi dig att tolka.
- Rensa appar med tillgång till din information (guide via dator)
- Klicka på din profilbild
- Hantera ditt Google konto
- Till vänster klicka på säkerhet
- Scrolla ner till dina kopplingar till appar… och se över.
- Din profil – Tvåfaktorsautentisering. Fixas här (på datorn).
- Rensa appar med tillgång till din information. Görs här.
- Annonskonto/Business Manager – Implementera tvåfaktorsautentisering enligt nedan:
- Logga in på Business Manager
- Klicka in dig på företagsinställningar
- Klicka in på säkerhetscenter
- Ställ in tvåfaktorsautentisering
Meddelande – Detta är ett spam och klicka alltså inte på dessa länkar.
Följ stegen nedan.
- Klicka på menyn uppe till höger.
- Klicka på inställningar och integritet.
- Klicka på kontocenter.
- Klicka på lösenord och säkerhet.
- Klicka på tvåfaktorsautentisering.
Vill du veta mer?
Fyll i formuläret så hör vi av oss.
Tack!
Vi hör av oss till dig inom kort.