Jonathans tips – Tänk på det här när du söker LIA

Jonathan Fasth do Nascimento

En lyckad praktikperiod på rätt byrå kan öppna oändligt med möjligheter. Men hur ska man tänka och hur gör man praktikperioden till någonting riktigt bra? Vi tog ett snack med Jonathan Fasth do Nascimento, som just nu är på slutspurten av hans LIA/praktik hos oss på Market Solutions.

Jonathans väg in i marknadsföring började tidigt. Redan på högstadiet startade han och en nära vän ett eget bolag – för att hjälpa företag att synas bättre online.

– Där fick jag tidigt lära mig att identifiera problem och hitta lösningar. Vi tog fram strategier för att våra kunder skulle synas ännu bättre i det digitala landskapet. Det var både lärorikt och riktigt kul, säger han.

Att han därför tog steget till IHM Business School och utbildningen Digital Marketing Specialist efter gymnasiet kommer inte som någon chock. Han har tidigare genomfört sin första praktikperiod (LIA 1) inhouse på ett större företag och när det var dags för LIA 2 var siktet redan inställt.

– Jag var fast besluten att gå till en byrå och Market Solutions kom tidigt upp som ett förstaval. Hur de kombinerar det operativa med det strategiska passar mig väldigt bra.

Sedan början av februari har Jonathan fått arbeta både praktiskt och strategiskt med Market Solutions kunder. Vid sin sida har han haft en handledare som stöttat och hjälpt vid behov.

– Alla har varit väldigt välkomnande och det är ett riktigt roligt ställe att vara på. Fart och fläkt, varierad vardag och ett bra utbyte där jag både får visa vad jag går för och får lära mig väldigt mycket, säger Jonathan.

Det har Jonathan fått göra under praktiken:

På Market Solutions tror vi stenhårt på att man lär sig bäst genom att få jobba hans-on. Här är ett axplock av de saker som Jonathan fått göra under sin tid hos oss:

  • Arbetat fram en ny strategi, paketering samt förbättrat vårt arbetssätt inom TikTok.
  • Ansvarat för att utveckla ett arbetssätt för att förbättra Market Solutions kunders content, sett till medie och utformning.
  • Drivit egna projekt från start till mål. Både specifika kundprojekt och interna projekt.
  • Fått ta ett helhetsansvar gällande mediestrategi för kunder och presenterat dessa på skarpa kundmöten.
  • Genomfört SEO-Analyser för kunder och sedan tagit ansvar över att åtgärder för ökad optimering av hemsida genomförs på ett effektivt sätt.
  • Löpande ansvarat för strategi och optimerat kampanjer inom Performance marketing.
  • Rapporterat och analyserat kampanjresultat för kunders medieinvesteringar.

Jonathans 3 bästa tips när du söker LIA

Här kan du läsa Jonathans egna ord om hur man ska tänka när man söker LIA – och för att få en så bra praktikperiod som möjligt på en marknadsföringsbyrå:

• Bestäm dig: Det bästa sättet för att få en bra praktik är att själv bestämma sig och formulera tydligt vad du själv är ute efter. Jag tänker ofta att en praktikperiod är den bästa möjligheten man kan få som student att vara på ett ställe utan press under tre månader och utveckla alla saker man är dålig på. Ta vara på den möjligheten, helt enkelt.

• Visa dig fysiskt: Jag har inte skickat många CV:n som första kontakt i mina dagar. I stället har jag sökt upp företaget fysiskt och visat mig. Genom att ställa skarpa frågor både visar jag på min kompetens och får samtidigt svar på om praktikplatsen är rätt för mig.

• Våga ta plats på praktikplatsen: Prata med alla – även de personer som kanske inte är i ditt team eller som du jobbar med direkt. I den här branschen handlar mycket om nätverk och mina bästa möjligheter har kommit från att jag vågat öppna munnen och startat en oväntad konversation. Våga ta plats och visa vad du kan.

Vill du praktisera hos oss?

Vi tar gärna emot praktikanter som vill påbörja sin karriär inom marknadsföring. Genom åren har vi tagit emot både LIA 1 och LIA 2. Hos oss får du jobba hands-on och lära dig genom att utföra i stället för att titta på. Vi erbjuder en praktikplats att längta till.

Sök praktikplats hos oss.


Kontakta oss

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill boka ett möte? Fyll i dina kontaktuppgifter så hör vi av oss!

    Skyddas av Google reCaptcha

    Tack! Vi hör av oss till dig.

    Tack!

    Vi hör av oss till dig.