Vill du läsa fler artiklar?
I vårt nyhetsbrev uppdaterar vi dig på allt som hjälper dig ta din marknadsföring till nästa nivå.
Vi har sammanfattat rapporten Svenskarna och Internet. Här kan du ta del av de mest intressanta siffrorna – och våra analyser. Med det här blogginlägget i ryggen får du bättre koll inför kommande års medieplanering.
Svenskarna och Internet har släppt sin senaste rapport, en mastig rapport på 339 sidor som beskriver svenskarnas användande av internet. Allt från AI och internetsäkerhet till Sociala medier och podcastlyssnande avhandlas i rapporten.
Hur kokar man då ner en 339 sidig rapport till någonting greppbart? Vi har valt att sammanfatta den ur perspektivet som vi anser vara mest relevant för dig som marknadsförare. Vi vill alltså svara på frågor som:
Vi hoppas att du uppskattar vår summering! Vill du bolla detta vidare eller dyka ännu djupare är du alltid varmt välkommen att boka in ett möte med oss.
En kort notering är att alla siffror i blogginlägget är procent av internetanvändarna i Sverige – inte Sverige som helhet. Då 96% använder internet i Sverige är siffrorna dock väldigt snarlika.
Direkt kan vi se att Sverige fortsätter att vara ett väldigt uppkopplat samhälle och att internetanvändningen fortsatt är på en nivå där man slarvigt kan konstatera att ”alla” använder internet.
Att hålla koll på vilka webbläsare som används mest är intressant ur flera perspektiv. Hur hanterar de olika webbläsarna cookies och annonser? Detta påverkar möjligheten till spårning, styrningar av annonser samt inte minst annonsernas synlighet.
Hemsidans optimering berörs också av vilken webbläsare som din målgrupp använder sig av. Vissa hemsidor funkar optimalt på en viss webbläsare, men kanske inte funkar alls på en annan. Det är alltså viktigt att testa de största webbläsarna i samband med lansering/ändringar på din sajt.
Olika webbläsare har även olika sökmotorer som standardval. Chrome använder till exempel Google medan Microsoft Edge använder Bing. Att förutse vilken webbläsare din målgrupp kommer använda sig av kan påverka SEO-strategi och val av annonsyta vid sökordsannonsering.
Övriga:
6. Tiktok – 24% (15% dagligen)
9. Twitter/X – 20% (9% dagligen)
10. Pinterest – 19% (3% dagligen)
Det är också de tre som dominerar i användning i alla generationer förutom bland:
Fler män än kvinnor använder Youtube (84% vs 75%), dock är det fler kvinnor som använder Facebook och Instagram (12 respektive 10 procentenheters skillnad).
Främst kan vi konstatera att sociala medier, och då främst de tre stora, erbjuder möjligheter till att nå ut till stora delar av den svenska befolkningen, oavsett ålder.
Även om man ibland kan läsa stora rubriker om att Facebook tappar (vilket de gör), så är tappet förhållandevis litet och det är fortsatt det näst största sociala mediet i Sverige. Facebook är alltså fortfarande en högst relevantplattform för en svensk målgrupp.
Youtube erbjuder en mycket bra räckvidd totalt, men också över alla målgrupper. Det är också en favorit bland många.
Kanaler som Snapchat och Tiktok är stora i total användning, men som kanaler för att nå köpstarka målgrupper är fortsatt Youtube, Facebook och Instagram dominanta. Vill man dock nå ut till unga är Snapchat och TikTok högst relevanta att ha med i sin mediemix. Meta – främst Facebook, men även Instagram, har svårt att locka till sig unga (upp till gymnasieålder).
Bland topp 5 anledningar till att använda sociala medier finner vi saker som att bli road, tidsfördriv samt kunskap och inspiration. Alla tre är viktiga saker att ha med sig i arbetet med sin contentstrategi och framtagning av annonsmaterial. Ett roligt och engagerande material och/eller där du delar med dig av inspiration och kunskap till din målgrupp bör vara prioriterat. Lyckas man göra alla tre så har man alla möjligheter att lyckas väl med sin kommunikation och få spridning på sociala medier!
Poddlyssnadet ökar! Med det sagt finns det ett par saker du bör tänka på när det kommer podcasts som annonsyta.
Cirka 60% lyssnar på radio dagligen (Källa: Kantar). Det går att jämföra med att 3 av 10 lyssnar på poddar. Det finns en relativt låg dubbeltäckning däremellan och möjlighet att använda samma material i båda kanaler vilket gör att poddar fortsätter att vara ett väldigt bra komplement till radio.
Eftersom många av de populäraste poddarna kommer från Public Service är det fortsatt utmanande att hitta några få poddar som når en hög räckvidd. Det är därför vettigt att arbeta med ett nätverk av poddar som når en utvald målgrupp vid medieplanering.
Vill man nå 80- och 90-talister är poddar en utmärkt mediekanal. Samtidigt börjar poddlyssnadet spridas i åldrarna, med tanke på att var femte pensionär lyssnat på poddar under det gångna året. Vi ser därför all anledning att fortsätta bevaka trenderna när det kommer till poddar under kommande år.
Topp 3 nyhetskällor:
Fortsatt stark konsumtion av nyheter via traditionella kanaler. Det är därför viktigt att ha med dessa kanaler i mediemixen för att fånga upp bredden och även de lite äldre.
AI fortsätter att växa. Något förvånande är att fler använt AI privat än professionellt.
Det är också anmärkningsvärt att 60% i åldrarna 18–34 provat AI. Troligen kommer siffran öka och spridas till fler ålderskategorier, förutsatt att det följer liknande trender som användning av sociala medier eller internetanvändningen som stort. AI blir alltså också något att hålla koll på under åren som kommer.
Har du en fråga eller vill boka ett möte? Fyll i dina kontaktuppgifter så hör vi av oss!
Vi hör av oss till dig.