Streamingbarometern 2025

Streamingtjänster

Streamingbarometern 2025: Svenskarna streamar mer än någonsin


Årets Streamingbarometer 2025 från tv.nu visar en tydlig trend: svenskarna älskar att streama, men de blir allt mer prismedvetna och selektiva. För marknadschefer betyder det en publik som är både lojal och krävande – och en mediekonsumtion som blir alltmer fragmenterad.

Svenskarna streamar i snitt 95 minuter per dag

Tittandet når nya rekordnivåer. Enligt rapporten lägger svenskarna nu i snitt 1 timme och 35 minuter per dag på streaming, vilket är 15 minuter mer än året innan. Samtidigt ökar antalet tjänster per hushåll – i genomsnitt 3,9. Det visar att publiken inte nöjer sig med en plattform utan vill ha tillgång till allt, direkt.

Mest populära streamingtjänsterna enligt de tillfrågade är (frågan är ställd – Vilka streamingtjänster föredrar du – välj en eller flera):

  1. SVT Play (71%)
  2. Tv4 Play (63%)
  3. Netflix (59%)
  4. Viaplay (38%)
  5. HBO Max (37%)

💡 För marknadsförare: Publiken är inte koncentrerad till en kanal. Kampanjer behöver byggas för att synas i flera miljöer och plattformar samtidigt. Mest populära kommersiella streamingtjänst är TV4 Play, en plattform som erbjuder goda styrningsmöjligheter och annonslösningar för såväl nationella som regionala annonsörer.

Innehållet styr mer än priset

För första gången toppar innehållet listan över vad som är viktigast vid val av streamingtjänst.

Användarna prioriterar kvalitet, variation och nytt material över lågt pris eller reklamfrihet. Sporten har dessutom blivit en tydlig dragkraft – särskilt när rättigheter flyttar mellan plattformar. Sport-tittandet är också något som ökar, både bland de som tittar regelbundet (3h 9 min/vecka i snitt, + 16 min jmf m fg år) och de som inte tittar alls (25% i år jmf med 28% fg år).

Reklam blir alltmer accepterat

Hälften av de svenska hushållen har nu minst ett reklamfinansierat abonnemang, en ökning från 34 procent förra året.

Att se reklam för ett lägre pris har blivit en naturlig del av streamingupplevelsen – och öppnar upp för fler annonsmöjligheter.

💡 För marknadsförare: Annonsering i streamingmiljöer får allt större genomslag med fler som nås av reklam i streamingtjänster. Kombinera rörligt innehåll med tydlig storytelling för maximal effekt.

Sociala medier konkurrerar om tittandet

Mer än hälften av svenskarna uppger att de ibland väljer bort streaming för sociala medier.

Anledningen är enkel: vana och snabb tillgång till kortformat. Det betyder att även högkvalitativt innehåll måste kunna mäta sig med TikTok och Reels när det gäller tempo och uppmärksamhet.

💡 För marknadsförare: En komplett mediestrategi kräver många kanaler, där finns det plats för både sociala medier och tv-reklam. Köp på streamingtjänster fungerar på samma sätt som övriga digitala kanaler, nämligen att du betalar för det du får, generellt i detta fallet visningar. Får du färre visningar för att en ny TikToktrend tar uppmärksamheten, ja då räcker din budget längre. Likaså är det vanligt med flera skärmar samtidigt, alltså Sociala medier samtidigt som man kollar på tv.

Slutsats: datadrivet och kanalöverskridande vinner

För marknadschefer är årets Streamingbarometer ett kvitto på hur viktigt det är att tänka holistiskt. Fragmenteringen mellan plattformar och format kräver en datadriven strategi som optimerar innehåll över flera kanaler.

  • Bygg storytelling som fungerar både i streamingtjänster och sociala medier.
  • Använd kontextuell annonsering för att synas där målgruppen redan tittar.
  • Mät effekten löpande och anpassa efter tittarbeteende.

Fun facts

  • Svensken lägger mer än en halv arbetsvecka (21h) per år på att leta efter något att streama! Jag är alltså inte ensam om beslutsångest…
  • Vad man tittar på i streamingtjänsterna är det rekommendationer som styr, men inte IMDb-betyget som det ofta blir hemma hos mig, utan rekommendationer från vänner och familj.
  • Att Chat-GPT skulle vara nya sättet att få filmtips verkar inte ha slagit igenom, då enbart 1% svarar att det är deras streamingguide för att hitta något nytt att titta på.

Källa: Streamingbarometern 2025 från tv.nu

Läs mer om hur vi arbetar med TV-reklam i den totala mediemixen och för att bygga kännedom inom det vi kallar Market Reach här.


Kontakta oss

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill boka ett möte? Fyll i dina kontaktuppgifter så hör vi av oss!

    Skyddas av Google reCaptcha

    Tack! Vi hör av oss till dig.

    Tack!

    Vi hör av oss till dig.