Marknadsföring 2025: De hetaste trenderna enligt HubSpot
Vi har grottat ner oss i HubSpots State of Marketing 2025 – en 44 sidor lång rapport som vi kokat ner till 7 huvudområden och ca 5 minuters läsning. En fin kombination av vår vän ChatGPT och mänsklig handpåläggning har gett oss denna summering. Trevlig läsning!
De 7 viktigaste slutsatserna vi drar från rapporten
1. AI-drivna marknadsföringsstrategier
- AI integreras allt mer i marknadsföringsprocesser, vilket möjliggör snabbare och mer effektiva kampanjer.
- Användning av AI för att skapa och analysera innehåll samt automatisera arbetsflöden är på frammarsch.
- Endast 47 % av marknadsförare har en tydlig förståelse för hur AI ska användas i sin marknadsföringsstrategi.
2. Ökat fokus på varumärkesidentitet och autenticitet
- Företag investerar i varumärkesdriven marknadsföring och fokuserar på att spegla sina värderingar genom innehåll.
- Konsumenter efterfrågar mer autentiskt innehåll, och socialt ansvarstagande marknadsföring blir allt viktigare.
- Kanaler med hög räckvidd som exempelvis (D)OOH, TV-reklam och digital annonsering spelar en central roll för att nå ut med innehållet som bygger varumärket.
3. Datadriven marknadsföring och sekretess
- Företag måste hantera ökade dataskyddsregler och begränsningar av tredjepartscookies.
- Förstapartsdata blir avgörande för personaliserade kampanjer och kundrelationer.
4. Sociala medier, innehåll och influencer-marknadsföring fortsätter att prioriteras i budgetarbetet
- Företagen planerar störst investeringar (av de sociala medierna) i Facebook, Instagram och LinkedIn (och YouTube för B2C).
- Influencer-marknadsföring fortsätter vara effektivt, särskilt genom mikroinfluencers (10 000–99 999 följare).
- Företag satsar mer på contentroller och roller inom sociala medier som tillskott till sina marknadsföringsteam. I fallande ordning: SoMe Coordinator, Content Creator, Social media strategist, Creative Director och Marketing Data Analyst.
- AI möjliggör produktion av mer content, samt att anpassa content för fler olika kanaler.
- Podcast och audio-content ökar kraftigt för både B2B och B2C – 91 % planerar att bibehålla eller öka sina investeringar.
- Visuellt content tar över från textbaserat innehåll (ajdå, denna post borde varit en video 😉).
5. Personalisering och interaktivt innehåll ger bättre resultat
- 96 % av marknadsförare rapporterar att personaliserade upplevelser har ökat försäljningen.
- AI används för att skapa skräddarsytt innehåll baserat på kundbeteenden och preferenser.
6. AI förändrar hur konsumenter söker information
- 31 % av Gen Z använder AI-baserade sökmotorer som ChatGPT för att hitta information.
- Företag behöver anpassa sin SEO-strategi för att synas i AI-genererade sökresultat (GEO).
7. Ökat fokus på Millennials och Gen Z som målgrupper
- Millennials är den största målgruppen för både B2B- och B2C-företag, med över 70 % som riktar sig mot dem. Viktigt att anpassa budskap och kommunikation mot en yngre målgrupp än tidigare.
- Över 60 % av målgruppen är villiga att betala mer för miljövänliga alternativ (enligt Deloitte).
- Onlinemedier som SoMe, podcast och YouTube dominerar.
Slutsats
Marknadsföring 2025 handlar om att balansera AI med mänsklig kreativitet. De framgångsrika företagen är de som kombinerar teknikens effektivitet med autentiskt och värdedrivet innehåll.
Vill du ligga steget före inom marknadsföring?
Vi hjälper dig att navigera i det snabbt föränderliga marknadsföringslandskapet. Oavsett om du vill diskutera AI-strategier, sociala medier eller hur du bygger en stark varumärkesidentitet – hör av dig till oss så pratar vi marknadsföring!
Håll dig uppdaterad!
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och följ oss i Sociala medier för fler insikter, trendspaningar och tips om hur du maximerar din marknadsföring. Vi hörs!
Laddar...
Du är nu tillagd!
Vill du läsa fler artiklar?
I vårt nyhetsbrev uppdaterar vi dig på allt som hjälper dig ta din marknadsföring till nästa nivå.