Vill du läsa fler artiklar?
I vårt nyhetsbrev uppdaterar vi dig på allt som hjälper dig ta din marknadsföring till nästa nivå.
Vad får målgruppen att agera på digitala annonser? Den frågan är högst relevant för alla som vill få bättre effekt av sin marknadsföring. I det här blogginlägget visar vi på färska slutsatser om hur svenskar tar del av digitala annonser – och ger dig tipsen på hur du förbättrar dina egna.
Den svenska marknaden för digitala annonser ligger i framkant internationellt. Faktum är att Sverige är bland de länder som spenderar mest pengar per capita på digital annonsering i Europa – mer än både Tyskland och Frankrike.
Det säger oss två saker. Det finns en mogen marknad för att nå ut med sina annonser digitalt till potentiella kunder. Det visar också på att konkurrensen om målgruppens uppmärksamhet är stenhård.
Därför är det extra viktigt att utforma sina digitala annonser så bra som möjligt för att ligga steget före konkurrenterna. I det här blogginlägget dyker vi djupare i några nyckelinsikter som spelar roll för hur väl dina digitala annonser presterar.
Att man har ont om tid när det handlar om att fånga uppmärksamheten från ens målgrupp i en digital värld vet de flesta som någon gång sysslat med digital marknadsföring. Men det betyder inte att man har per automatik har lyckats med sin annons bara för att man får målgruppen att stanna till vid annonsen under längre tid.
Schibsted har i en nysläppt rapport mätt och analyserat utfallet av displaykampanjer för 17 varumärken med hjälp av så kallad passive eye tracking. Studien pågick under ett års tid och visar på flera spännande insikter om vilken typ av digitala annonser som faktiskt ger effekt.
Slutsatser i korthet:
Ovan har vi visat på ett antal insikter som påverkar vilken effekt dina digitala annonser får. En nyckel för att annonsen ska ge effekt handlar om att utnyttja den korta exponeringstiden på rätt sätt För att säkerställa att annonsen blir sedd, och att personen som tagit del av annonsen faktiskt kommer ihåg den, behöver man utforma annonsen på rätt sätt.
Här är några saker du kan tänka på:
På Market Solutions har vi genomfört framgångsrika digitala annonskampanjer i snart 12 års tid. När vi började fanns varken TikTok, YouTube Reels eller annonsering på Instagram. Vi har sett trender komma och gå – och vet vad som funkar.
Vi hjälper dig med både strategi, framtagning av annonsmaterial och medieköp. Kontakta oss idag – för att få ut mer av din marknadsföring.
Har du en fråga eller vill boka ett möte? Fyll i dina kontaktuppgifter så hör vi av oss!
Vi hör av oss till dig.