Så lyckas du med dina digitala annonser
Vad får målgruppen att agera på digitala annonser? Den frågan är högst relevant för alla som vill få bättre effekt av sin marknadsföring. I det här blogginlägget visar vi på färska slutsatser om hur svenskar tar del av digitala annonser – och ger dig tipsen på hur du förbättrar dina egna.
Den svenska marknaden för digitala annonser ligger i framkant internationellt. Faktum är att Sverige är bland de länder som spenderar mest pengar per capita på digital annonsering i Europa – mer än både Tyskland och Frankrike.
Det säger oss två saker. Det finns en mogen marknad för att nå ut med sina annonser digitalt till potentiella kunder. Det visar också på att konkurrensen om målgruppens uppmärksamhet är stenhård.
Därför är det extra viktigt att utforma sina digitala annonser så bra som möjligt för att ligga steget före konkurrenterna. I det här blogginlägget dyker vi djupare i några nyckelinsikter som spelar roll för hur väl dina digitala annonser presterar.
Starka budskap på kort tid
Att man har ont om tid när det handlar om att fånga uppmärksamheten från ens målgrupp i en digital värld vet de flesta som någon gång sysslat med digital marknadsföring. Men det betyder inte att man har per automatik har lyckats med sin annons bara för att man får målgruppen att stanna till vid annonsen under längre tid.
Schibsted har i en nysläppt rapport mätt och analyserat utfallet av displaykampanjer för 17 varumärken med hjälp av så kallad passive eye tracking. Studien pågick under ett års tid och visar på flera spännande insikter om vilken typ av digitala annonser som faktiskt ger effekt.
Slutsatser i korthet:
- Hur länge en person tittar på en annons varierar från 0,7 till 5,4 sekunder.
- Ju längre en person tittar på en annons är inte avgörande för att personen senare ska komma ihåg annonsen. Det viktiga är att personen sett annonsen, inte hur länge.
- Välkända varumärken har lättare att få genomslag även under kort exponeringstid. Mindre välkända varumärken kräver i regel något längre exponeringstid för sina annonser för att få en lyckad effekt.
- Varumärkesbyggande annonser har lättare att få fäste eftersom de ofta kräver mindre tid från målgruppen.
- Även för annonser som har lika stora möjligheter att bli sedda finns det stora skillnader i vilka annonser som besökare faktiskt tittar på.
- För displayannonsering via desktop finns stora skillnader mellan olika sajter för hur många personer som faktiskt tittar på annonsen.
- Annonsens utformning är väldigt viktig för att kunna få önskad effekt.
Så utformar du digitala annonser
Ovan har vi visat på ett antal insikter som påverkar vilken effekt dina digitala annonser får. En nyckel för att annonsen ska ge effekt handlar om att utnyttja den korta exponeringstiden på rätt sätt För att säkerställa att annonsen blir sedd, och att personen som tagit del av annonsen faktiskt kommer ihåg den, behöver man utforma annonsen på rätt sätt.
Här är några saker du kan tänka på:
- Välj ett budskap. För att kunna ta vara på målgruppens korta ”attention span” finns det inte tid att kommunicera mer än ett budskap. Vill du både uppmana till köp av en produkt och stärka varumärket? Gör hellre två annonser med varsitt budskap.
- Väck känslor. Att stärka existerande minnen och väcka känslor passar utmärkt för en kort exponeringstid. Använd detta till din fördel genom att lyfta detta högt och tidigt i annonstexten.
- Anpassa annonsen utefter plattform. Det gäller både budskapet och det visuella intrycket.
- Använd ett tydligt avsändar-ID. Med ont om tid är det helt avgörande att målgruppen på en gång ska förstå vem annonsen kommer ifrån. Se därför till att logotyp och/eller företagsnamn är tydligt visuellt i annonsen.
- Arbeta med en annonsdesign som är direkt igenkännbar. Det underlättar för att skapa igenkänning hos målgruppen och förkortar tiden som krävs för att förstå vem som är avsändare.
Vill du ha hjälp med digital annonsering?
På Market Solutions har vi genomfört framgångsrika digitala annonskampanjer i snart 12 års tid. När vi började fanns varken TikTok, YouTube Reels eller annonsering på Instagram. Vi har sett trender komma och gå – och vet vad som funkar.
Vi hjälper dig med både strategi, framtagning av annonsmaterial och medieköp. Kontakta oss idag – för att få ut mer av din marknadsföring.
Vill du veta mer?
Fyll i formuläret så hör vi av oss.
Tack!
Vi hör av oss till dig inom kort.