Trendspaning: Framtidens marknadsföring
AI, nischade communities och en möjlighet för det mänskliga och autentiska. Hur den digitala marknadsföringen kommer att se ut under året både påverkas av och behöver förhålla sig till en rad nya trender och innovationer. Här har vi samlat några av branschens ledande spaningar för 2024.
Brandwatch: 10 trender för 2024
Organisationen Brandwatch analyserar varumärken och trender världen över. Varje år publicerar de en rapport om trender inom digital marknadsföring – som du som marknadsförare absolut bör läsa för att bättre förstå hur det kommande året kan se ut. Insikterna i rapporten är värdefulla för både små och stora företag och är baserade på insamlade data över användarbeteenden. Även enkätundersökningar med hundratals yrkeskunniga inom digital marknadsföring globalt har bidragit.
Vill du läsa rapporten i sin helhet kan du göra det här. Här nedanför har vi sammanfattat 10 trender:
- Marknadsförare kommer omfamna och utnyttja kraften i AI
Generativ AI är här för att stanna. Baserat på undersökningarna från Brandwatch uppger majoriteten av de tillfrågade att AI redan används i hög utsträckning för bland annat strategiarbete, SEO och innehållsmarknadsföring. Omfattningen kommer bara att öka under 2024. - Autentiskt och äkta är vägvinnande
Som något av en motreaktion på AI:s framfart spår Brandwatch att det mänskliga, autentiska och äkta kommer att vara framgångsrikt i den digitala marknadsföringen. En spännande siffra är att 86% av tillfrågade företag anser att deras varumärke signalerar autenticitet – men enbart 37% av kunderna håller med. - Personalisering blir viktigare än någonsin
Skräddarsydda lösningar och erbjudanden har blivit någonting som kunder förväntar sig. Med digital marknadsföring som svarar upp till detta ökar möjligheten att behålla kunder. 88% av marknadsförare i USA härleder just personalisering till ökad varumärkeskännedom och tillväxt. - Social lyhördhet kommer att stärka marknadsföringsstrategier
Feedback från målgrupp och kunder blir avgörande delar för att sätta rätt strategier för din marknadsföring. Med möjligheten att ta del av detta i realtid via sociala kanaler ser Brandwatch inga ursäkter för att låta bli. Att anpassa och optimera hur den digitala marknadsföringen genomförs baserat på hur den tas emot är A och O. - Innehåll blir mer kreativt för att fånga kundens uppmärksamhet
2024 är året då vi verkligen kan slå fast att vi lever i ett överflöd av information. Med fler aktörer som tävlar om kundens uppmärksamhet, kombinerat med ett allt sämre ”attention span” blir det viktigare än någonsin att fånga målgruppens uppmärksamhet direkt. Brandwatch spår att innehållsmarknadsföringen kommer att bli allt mer kreativ för att uppnå detta. - Sociala medier kommer att bli första valet som sökmotor
76% av användare av sociala medier använder det för att söka efter nya produkter och varumärken. TikTok investerar stora summor i att utveckla plattformens egna sökmotor. Brandwatch spår att SEO och sociala medier kommer att länkas samman på nya nivåer under 2024. - Influencer marketing blir större än någonsin
Att skära igenom bruset med hjälp av influencersamarbeten är här för att stanna. Med väl valda ambassadörer kan varumärket få fäste hos målgruppen på ett djupare plan än traditionell marknadsföring. Brandwatch spår även att så kallade micro-influencers, nischade personer med en liten men väldigt lojal följarskara, kommer spela en ännu större roll i den digitala marknadsföringen under 2024. - Boom för social commerce
Kombinationen av e-handel och sociala medier är fortfarande i sin linda. Potentialen och de teknologiska möjligheterna som erbjuds av att skräddarsy annonser och erbjudanden efter användarbeteende i sociala medier kommer leda till en boom för social commerce under 2024. - Online communities kommer omdefiniera marknadsföringstrategier
Antalet nischade och röststarka communites online blir allt fler. Communites som till exempel #BookTok på TikTok och nischade subreddits på Reddit har blivit den naturliga platsen att vända sig till som konsument inom dessa områden. Att närma sig dessa på rätt sätt blir ett måste för att kunna nå sin målgrupp där målgruppen befinner sig under 2024. - Kunder sätter standarden för affärs- och marknadsföringsetik
På tal om nischade och röststarka communites online – de sätter även standarden för vad som anses vara OK för företag att göra. Hållbara och etiska strategier för affärer och marknadsföring har under lång tid fått bra gehör hos kunder och Brandwatch spår att denna utveckling bara kommer att fortsätta under 2024.
Ad World: Fyra spaningar på djupet
Ad World är världens största event för digital marknadsföring. Varje år bjuds experter in för att bjuda på sina bästa spaningar inför framtiden. Här har vi samlat några av de vi anser vara mest spännande:
Seth Godin – AI-revolution: Så framtidssäkrar du din marknadsföring
AI kommer att fortsätta vara med oss, dessutom i allt högres utsträckning. En passande jämförelse är hur mobiltelefonen gick från att användas runt 4 minuter per dag till att nu mätas i timmar. Samma utveckling tror Seth Godin kommer att ske med AI.
Hans spaning är att vi dessutom kommer att förlita oss på AIi allt större utsträckning. Det gäller trots att plattformar som till exempel Chat GPT fortfarande har en bit kvar innan allt som genereras kan betraktas som tillförlitligt.
AI har potentialen att konkurrera ut hela yrkesgrupper. Men Seth Godin drar paralleller till skiftet som skedde när de första kamerorna introducerades på marknaden. Det innebar inte slutet för alla konstnärer, däremot mediokra konstnärer som nu låg i lä. Det samma kan idag sägas om bröllopsfotografer. Om nu alla har en bra kamera, varför ska man då betala för en fotograf?
Trots den domedagskänsla som kan infinna sig hos vissa när det kommer till AI ser Seth Godin ett ljus i tunneln. AI är baserat på saker man redan vet och saker som redan finns. Därför gäller det att vara först med innovationer och nya produkter. När AI sedan genererar innehåll i samma ämne kommer dina innovationer och produkter att vara ritningen som det AI-genererade innehållet baseras på. Det är väl värt att tänka på inför framtiden för din digitala marknadsföring.
Gregory Owens, Twitter (numera X) – Framtidens Twitter 2.0
Vad händer med Twitter, egentligen? Många tror att plattformen tappar användare i rasande takt, men så är inte fallet. Enligt Gregory Owens har plattformen tvärtom väldigt aktiva och engagerade användare, vilket är plattformens syfte.
Ambitionen är att vara en stark varumärkesbyggande plattform och den högsta prioriteringen just nu är att användarna ska känna sig säkra på plattformen. Samtidigt sker just nu en utveckling kring hur plattformen hanterar information och nyheter. Bland annat kommer man i framtiden kunna styra annonser på sökord när användare söker efter tweets.
Enligt Gregory Owens går Twitter alltmer i samma riktning som Facebook och Linkedin och har utvidgat sin pixel för att se konverteringsspårning. De kommer dessutom att bygga en egen variant av Google Shopping.
Antonis Kocheilas – Motgiftet för likgiltighet inför varumärken
Marknadsföring kommer mer och mer att riktas åt att förändra användares beteenden och liv. Enligt Antonis Kocheilas kan man se marknadsföring som om vi vore fiskar i vatten, ständigt observerande av marknaden och marknadsföringen men ovetande. På samma sätt som fiskar är ovetande om att dem lever i vatten, eftersom dem faktiskt lever i det.
I stället för att visa ett stort intresse för färre annonser så lägger vi ett mindre intresse på flera annonser. Utmaningen för dig som marknadsförare blir därför att sticka ut i mängden och fånga målgruppens uppmärksamhet direkt.
Sarah Tobin, Samsung – Omdefiniera värdet på dagens shopping
Vi shoppar mycket. Det går snabbt att konstatera. Trots projiceringar som visade på att shoppingen skulle minska i USA har graferna i stället pekat uppåt. Däremot sker shoppingen idag med större försiktighet än förut. Samsung fokuserar därför på att lära känna kunden och gå så djupt som möjligt för att se hur deras produkter blir en del av kundens liv på ett enkelt sätt.
Samsung har vunnit tävlingar och utmärkelser för mest hållbara TV-apparater. Det är en stor och viktig anledning till att människor väljer att köpa deras produkter. Kunden vet redan innan ett köp vad de får för pengarna.
Det betyder dock inte att Samsung endast pumpar ut budskapet om hållbara TV-apparater till alla potentiella kunder. Beroende på vilken målgrupp de vill nå försöker de ta reda på vilket ”socialt värde” som är mest relevant. Hon nämner bland annat Generation Z, där hållbarhet är viktigt – men poängterar att det kan vara någonting helt annat för Millenials och Generation X. Vilket socialt värde som är viktigast kan också skiftas ju längre tiden går och ju äldre målgruppen blir. Baserat på vilken målgrupp som ska tilltalas så anpassar Samsung sin marknadsföring, sina budskap och det visuella språket.
Prata digital marknadsföring med oss
Är du nyfiken på hur dessa trender kan omsättas i praktiken? Kontakta oss så hjälper vi dig att göra digital marknadsföring som får fäste – och ger effekt.
Vill du veta mer?
Fyll i formuläret så hör vi av oss.
Tack!
Vi hör av oss till dig inom kort.