Vi är stolt partner till Frihamnsdagarna
Vi är väldigt glada och stolta över vårt strategiska samarbete med Frihamnsdagarna. Under 2024 som var vårt första år tillsammans slog Frihamnsdagarna publikrekord vilket är fantastiskt roligt.
Målet med vårt samarbete är att nå ut till en bredare publik för att skapa ett bättre evenemang där fler röster blir hörda.
Sveriges nya arena för fria samtal
Frihamnsdagarna är en demokratisk mötesplats som är öppen för allmänheten att besöka. En plats där olika perspektiv får mötas och där röster får höras.
Under Frihamnsdagarna förvandlas Bananpiren till en livlig mötesplats där hundratals organisationer samlas. Oavsett om du är en lokalinvånare eller en besökare i staden, är detta en fantastisk möjlighet att engagera sig i samtal om viktiga samhällsfrågor och uppleva gemenskapens kraft.
Så lyckades vi
Målsättningen var att öka kännedomen om Frihamnsdagarna 2024 och nå ut till två tydliga målgrupper under två faser:
- Fas 1: Nå företag och organisationer för att attrahera partners och utställare inför evenemanget (mars–maj 2024).
- Fas 2: Engagera och locka allmänheten att besöka Frihamnsdagarna (augusti 2024).
Vår strategi
Vi skapade en effektiv räckviddsannonsering med syftet att sprida information och öka medvetenheten om evenemanget. Kampanjen inkluderade noggrant utvalda kanaler som utomhusreklam, sociala medier och digital annonsering, med fokus på att bygga kännedomen om Frihamnsdagarna.
Den genomförda kampanjen gjorde Frihamnsdagarna till en succé, både vad gäller engagemang och synlighet.


Chans att lyfta Göteborg som stad
Genom samarbetet får vi möjlighet att jobba med en viktig fråga och bidra till ett öppet och demokratiskt samhälle. Vi ser också en chans att vara med och lyfta Göteborg som stad. Tidigare har vi skänkt pengar och företagsgåvor till välgörenhet, men i det här fallet får vi chansen att vara väldigt konkreta.
Jonathan Rodriguez McDonagh, delägare på Market Solutions.

Om samarbetet
– Frihamnsdagarna är en mötesplats som stärker demokratin genom att vanliga människor kan träffa beslutsfattare. Programmet formas av alla de företag, organisationer och föreningar som vill lyfta samhällsfrågor. För att bli mer relevanta ser vi ett behov av att nå ut bredare, säger David Björneloo, en av grundarna till Frihamnsdagarna.
Samarbetet innefattar både rådgivning och praktiska insatser kopplade till arrangemangets marknadsföring.
– Vi genomför Frihamnsdagarna utan något vinstsyfte. Det är möjligt tack vare många engagerade partners. Genom samarbetet med Market Solutions höjer vi vår strategiska kompetens och operativa möjlighet att driva igenom vår vision om att stärka demokratin och öka hållbarheten i samhället, säger David Björneloo.
Exempel på vad vi har gjort

Vill du nå rätt målgrupp med rätt budskap?
En välgjord medieplan är nyckeln till framgång. Vi hjälper dig att välja rätt kanaler, optimera din annonsering och maximera din räckvidd – så att din marknadsföring verkligen gör skillnad.

Tack!
Vi hör av oss till dig inom kort.