Tips: Så lyckas du med din innehålls­marknadsföring

Att skapa bra och engagerande innehåll är viktigt för din marknadsföring. Säljargument och erbjudanden är bra för att övertyga den köpsugne – men för resten av din målgrupp krävs mer långsiktiga strategier.

Vad är innehålls­­markn­adsföring?

Innehållsmarknadsföring – eller content marketing som det oftast kallas – är marknadsföring med fokus på att skapa innehåll som din målgrupp är intresserad av. Medan traditionell annonsering och marknadsföring främst syftar till att generera leads och öka försäljningen direkt är content marketing ett mer långsiktigt och relationsbyggande arbete.

Det kan bland annat handla om att visa upp dig och ditt företag som en expert inom ditt område. Med innehållet i fokus ska ditt innehåll bygga förtroende och en lojal målgrupp som kundbas.

Exempel på content marketing

Låt oss säga att en blomsterhandel vill marknadsföra sig. Med traditionell marknadsföring kan budskapen till exempel handla om butikens produkter, priserbjudanden eller kampanjer inför högtider. Med content marketing bör blomsterhandeln i stället fokusera på innehåll som positionerar butiken som en expert inom allt som rör blommor och trädgård.

Till exempel kan butiken producera inlägg i sociala medier eller en blogg som ger tips på hur man bäst tar hand om sina rosenbuskar under sommaren. Det kan också handla om guider för hur man gör en brudbukett eller kunskapsorienterade texter om hur man motverkar bladlöss.

Därför ska du prioritera content marketing

Med rätt content marketing blir din målgrupp intresserad av att följa dig och ta del av det innehåll du publicerar. Till skillnad från traditionell marknadsföring matas inte de potentiella kunderna med säljbudskap – men över tid kommer din målgrupp att få ett ökat förtroende för dig och ditt företag. När det väl är dags för personer i din målgrupp att köpa produkter eller tjänster som ditt företag erbjuder är chansen större att du blir vald framför dina konkurrenter.

Saras 5 bästa tips:

1. Skapa en strategi

Börja med att sätta ett mål med din content marketing. Det kan vara att dela med sig av kunskap, stärka din employer branding, svara på vanliga frågor dina kunder har eller visa upp olika delar av din verksamhet och hur företaget jobbar.

Vilken strategi du väljer påverkar vilket typ av innehåll du gör. Genom att ha en bestämd strategi redan från början blir det också lättare att utvärdera om det innehåll du producerar är bra eller inte.

2. Analysera din målgrupp

Nästa steg är att analysera din målgrupp. Vilka är dina kunder idag och hur ser en typisk kund ut? Har du eventuellt en typ av drömkund som du ännu inte lyckats nå? Finns det flera målgrupper kan du göra olika typer av innehåll mot de olika målgrupperna.

När du tagit reda på hur målgruppen eller målgrupperna ser ut är det dags att välja vilken i kanal ditt innehåll ska publiceras. Vill du nå andra företag och beslutsfattare inom en viss bransch passar till exempel Linkedin bra. Vill du nå en yngre målgrupp är TikTok ett bättre alternativ.

3. Skapa bra innehåll

Utifrån strategin kan du börja skapa bra innehåll. Du kan till exempel dela med dig av kunskap, tips på hur din kund kan använda dina tjänster eller produkter, svar på vanliga frågor, berätta om ditt hållbarhetsarbete eller visa upp dina medarbetare.

Det går också att hitta inspiration från nyheter och trender i branschen. Finns det något ämne eller en händelse som alla pratar om just nu? Gör en egen vinkel på ämnet och skapa innehåll!

Glöm inte bort att bra bilder, eller ännu hellre video, är viktigt för att ditt innehåll ska synas. Lägg därför både tid och resurser på att säkerställa att det visuella både är indragande och kompletterar ditt övriga innehåll.

4. Sprid ditt innehåll

Att sprida innehållet är A och O för att nå ut till din målgrupp. Därför rekommenderar vi starkt att du bör avsätta en budget för att kunna sponsra innehållet. Vill du ha fler besökare till din hemsida kan du göra en sammanfattad variant av innehållet och anpassa till sociala medier. Se till att länka vidare till webben där din målgrupp kan läsa mer.

Du kan också sökordsoptimera innehållet du publicerar på din webb genom att använda dig av relevanta sökord kopplade till din verksamhet, dina produkter eller tjänster och textens ämne. På så sätt kan du fånga in din målgrupp via sökmotorer även om de idag varken känner till dig eller följer dig i sociala medier.

5. Mät och utvärdera

Genom att utvärdera data bakom ditt innehåll kan du få fler insikter och guidning till vilken typ av innehåll som funkar. Ju längre du mäter och ju mer data du har desto bättre. Finns det vissa ämnen som din målgrupp verkar uppskatta mer? Kanske funkar vissa tidpunkter för publicering bättre än andra? Anpassa din strategi efter dina nya insikter.


Vill du veta mer?

Fyll i formuläret så hör vi av oss.

    Skyddas av Google reCaptcha

    Tack! Vi hör av oss till dig inom kort.

    Tack!

    Vi hör av oss till dig inom kort.