Därför måste du uppdatera Google Consent Mode
I mars i år träder ny lagstiftning i kraft som förändrar spelplanen för marknadsföringen i EU. För att fortsätta få effekt på din marknadsföring kommer du framöver behöva använda dig av det så kallade Google Consent Mode v2. Här förklarar vi vad det innebär – och hur du går till väga.
Varför är detta viktigt för mig?
Dataskyddslagstiftningen har genomgått stora förändringar de senaste åren, med GDPR och ePrivacy-direktivet som de tydligaste exemplen. Dessa lagar har haft en betydande påverkan på hur företag får samla in och behandla data – en datainsamling som är fundamental när det kommer till framgångsrik digital marknadsföring.
Med introduktionen av den nya Digital Markets Act (DMA) som träder i kraft i mars 2024, kommer ytterligare krav att ställas på så kallade “gatekeepers”, inklusive Google, när det gäller insamling av användarsamtycke (Consent).
Ett resultat av detta är att Google nu lanserar en uppdatering av sitt Google Consent Mode. En uppdatering som inte bara innebär en säkrare insamling av data, utan även kommer att vara obligatorisk för att kunna fortsätta bedriva sin annonsering via Google som förut.
Vad är Google Consent Mode?
Google Consent Mode är en funktion som låter dig anpassa hur cookies beter sig baserat på användarnas samtyckesval. Detta gör att användarna kan kontrollera hur deras data används för reklam och analys. Consent Mode fungerar genom att ta emot användarnas samtyckesval från en cookiebanner eller widget. Dessa val skickas sedan till Google som anpassar beteendet för exempelvis Google Ads, Google Analytics och andra tredjepartstaggar som skapar eller läser cookies.
Vad är nytt i Google Consent Mode v2?
Den nya versionen introducerar flera nya funktioner som syftar till att förbättra användarnas integritet och kontroll över sina data, samtidigt som den säkerställer att webbplatsen kan fortsätta att använda cookies för reklam och analys.
Consent Mode v2 introducerar tre nya samtyckestillstånd för annonsering:
1. Fullständigt samtycke: Användaren godkänner att deras data används för alla annonseringsändamål, inklusive retargeting och personalisering.
2. Begränsat samtycke: Användaren godkänner att deras data används för vissa annonseringsändamål, till exempel retargeting men inte personalisering.
3. Inget samtycke: Användaren godkänner inte att deras data används för annonseringsändamål.
Dessa nya samtyckestillstånd ger användarna mer kontroll över hur deras data används för reklam.
Hur påverkar detta Google-annonsering?
För marknadsförare är det viktigt att notera att Google Consent Mode v2 blir ett krav för att fortsätta använda Googles annonsering för EEA-marknaden (European Economic Area) från 6 mars 2024. Utan uppdatering till v2 kan man inte samla data om nya användare, vilket drastiskt skulle försämra annonseringskampanjers effektivitet och möjligheter till remarketing.
Exempel: Saknar du detta kommer inte Google Analytica eller Google Ads längre kunna samla in någon data. Det innebär att även om du har optimerat dessa konton för konvertering kommer det inte ge något resultat. Har du remarketing-listor i Google Ads kommer inte heller dessa kunna fyllas på.
Hur fungerar det om en användare nekar samtycke?
Om en användare, via en Cookiebanner, inte ger sitt samtycke för personanpassade annonser tillåter Consent Mode v2 fortfarande insamling av anonymiserade och aggregerade data via så kallade cookieless-pings.
Anonymiserade och aggregerade data, eller cookieless pings, refererar till de signaler som skickas till Googles servrar när en användare inte ger sitt samtycke till cookies. Dessa pings är fria från personidentifikatorer och ger därför en möjlighet att samla in viss grundläggande information om användarbeteende utan att bryta mot användarens val av integritet.
Denna data inkluderar inte personlig information – och det går inte att göra upp en profil på en person, som Dataskyddslagstiftningarna syftar till att skydda – men kan inkludera generiska uppgifter som enhetstyp (desktop, typ av mobil, tablet osv), geografisk region, tid på dygnet och webbläsare.
Hur byter jag till Google Consent Mode v2
Vi rekommenderar att gå via en Google-certifierad Consent Management Platform (CMP). Kontakta oss så hjälper vi dig att säkerställa att ni har en korrekt lösning.
Summering
• Google Consent Mode v2 är nödvändig för att fortsätta mäta användarbeteende, webbplatsprestanda och få maximal nytta av marknadsföringsinsatser.
• Marknadsförare som inte övergår till Google Consent Mode v2 före mars 2024 kommer att stöta på begränsningar:
- Du kommer inte att kunna använda Google Advertisement-produkter.
- Du kommer inte att kunna få nya användare från EEA (European Economic Area).
- Remarketing i Google Ads och Display kommer att bli omöjligt, vilket i hög grad påverkar mätresultaten och annonsörers kampanjprestanda.
Vill du veta mer?
Fyll i formuläret så hör vi av oss.
Tack!
Vi hör av oss till dig inom kort.