Google raderar data – så skyddar du dig
Den 1 juli i år riskerar värdefulla marknadsföringsdata att gå förlorad för alltid. Google stänger ned tjänsten Universal Analytics för gott – och du som användare måste se till att flytta över helt och hållet till Google Analytics 4. Här förklarar vi hur – och varför.
Varför Google Analytics 4?
GA4 är Googles standardverktyg för hantering och analys av marknadsföringsdata. Verktyget har funnits sedan 2020 och Google har i flera steg kommunicerat till sina användare av det gamla verktyget Universal Analytics att man på sikt kommer behöva migrera till GA4.
• Oktober 2020: Google lanserar GA4 som en ersättare till UA.
• Mars 2022: Google meddelar att Universal Analytics kommer att avvecklas.
• 1 juli 2023: Universal Analytics slutar samla in data.
• 1 juli 2024: Universal Analytics stängs nedför gott och all data kommer att raderas.
Den hårda deadline som gäller från och med 1 juli i år är alltså ingen blixt från klar himmel. De flesta har redan gått över till GA4, men än finns det användare som inte exporterat historiska data från Universal Analytics till GA4.
Det här hög tid för det nu.
Vad händer med din Universal Analytics-data?
Efter den 1 juli 2024 kommer du inte längre att kunna komma åt UA-egendomar via användargränssnittet eller API:erna för Google Analytics. Detta innebär att all din data i UA kommer att försvinna om du inte exporterar den innan dess.
Med andra ord: låter du bli att själv flytta över data från Universal Analytics till Google Analytics 4 kommer den att försvinna för alltid. Det innebär att värdefulla insikter om din digitala marknadsföring kommer att gå förlorade.
Hur exporterar du din data?
För att bibehålla åtkomsten till din UA-data måste du exportera den nu. Du kan göra detta genom de metoder som finns tillgängliga i Google Analytics hjälpcenter. Det är viktigt att initiera denna process omedelbart, särskilt om du använder BigQuery-integreringen för att exportera tidigare data från din UA 360-egendom.
Behöver du hjälp med exporten? Kontakta oss – så slipper du gå miste om historisk data.
Effekter på produktintegreringar
När Universal Analytics stängs ned kommer flera produktintegreringar att påverkas:
1. Mål och e-handelstransaktioner: Dessa slutar mäta nya konverteringar, vilket kan påverka annonskampanjer, särskilt de som använder Smart Bidding.
2. Målgruppslistor: Dessa kommer att stängas ned, vilket kan påverka medieaktiveringen och medieresultaten i dina kampanjer.
3. API-förfrågningar: Förfrågningar som relaterar till UA-egendomar kommer att misslyckas. Verktyg som förlitar sig på UA API:er, såsom Looker Studio, kommer inte längre att visa någon data från UA.
4. BigQuery-export: Du kan begära export och återfyllning av tidigare data från UA 360-egendomar till och med den 30 juni 2024. Data som redan exporterats kommer att förbli tillgänglig i BigQuery.
5. Attribution-projekt: Betafunktionen Attribution i Google Analytics kommer att raderas.
Vad ska du göra nu?
För att säkerställa en smidig övergång och fortsatt tillgång till viktiga data, bör du:
Migrera till GA4: Om du inte redan gått över till Google Analytics 4 är det dags att göra det nu. Följ Googles guide för att börja övergången till GA4 omedelbart.
Exportera din UA-data: Säkerställ att all viktiga data exporteras senast den 30 juni 2024.
Uppdatera produktintegreringar: Se över och uppdatera alla annons- och analysverktyg som förlitar sig på UA för att säkerställa att de fungerar med GA4.
Vi på Market Solutions är specialiserade inom digital marknadsföring. Verktyg och tjänster som Google Analytics 4 är oerhört nyttiga för att kunna dra slutsatser och få insikter om din målgrupp och din marknadsföring i stort.
Är du nyfiken på att veta mer om hur vi kan ta ett helhetsgrepp om din digitala marknadsföring? Hör av dig till oss så berättar vi mer.
Vill du veta mer?
Fyll i formuläret så hör vi av oss.
Tack!
Vi hör av oss till dig inom kort.