Guide: Så lär du känna din målgrupp

Barnfamilj

Varje budskap behöver riktas till en tilltänkt mottagare. Utan värdefulla insikter om hur din målgrupp ser ut riskerar din digitala marknadsföring att bli spretig – och ineffektiv. Vi vill påstå att en målgruppsanalys både är starten på, och en förutsättning för, en lyckad marknadsföring.

Men hur gör man? Market Solutions guidar dig och visar vägen.

Att ha en tydlig bild av sin målgrupp är en viktig del i varje marknadsföringsstrategi. Detta för att ta fram rätt budskap, skapa rätt paketering, investera i rätt kanaler och bli duktig på rätt tajming. Genom att förstå dina kunders behov, önskemål och drivkrafter kan du skapa mer träffsäkra budskap och mer relevant och effektiv kommunikation.

Vägen fram till att lära känna sin målgrupp kan ske på många olika sätt. På Market Solutions följer vi en välbeprövad väg från ax till limpa, som säkerställer att vi ringar in rätt personer, drar rätt slutsatser och fattar rätt beslut för marknadsföringen baserat på data.

3 fördelar med en målgruppsanalys

Att genomföra en målgruppsanalys har många fördelar och ger många positiva effekter på den digitala marknadsföringen utöver det rent mätbara. I stora drag kan man sammanfatta det så här:

  1. Träffsäker och effektiv marknadsföring. Med en tydlig, tilltänkt mottagare av dina budskap och erbjudanden blir marknadsföringen både träffsäkrare och mer effektiv. Du kan arbeta mer fokuserat med dina insatser och behöver inte betala för att nå personer utanför din målgrupp i lika hög utsträckning.
  2. Anpassade budskap och tonalitet. Med större kunskap om hur din målgrupp ser ut och vilka behov/intressen de har kan du anpassa både tonalitet, budskap och tilltal. Det ökar dina chanser att verkligen nå fram till dina potentiella kunder. Ju mer du vet om din målgrupp – desto lättare blir det att sälja in ditt varumärke.
  3. Chans till långvariga kundrelationer. Med riktade marknadsföringsinsatser blir det lättare att kontinuerligt nå ut till relevanta personer som kan bli potentiella kunder. I stället för att exponeras för ditt varumärke vid enstaka tillfällen kan potentiella kunder bli mottagare av dina budskap regelbundet och systematiskt. Det banar vägen för långvariga kundrelationer.

Ladda ned vår steg för steg-guide om hur du får koll på din målgrupp.

Fyll i dina kontaktuppgifter så skickar vi guiden till din e-postadress.

    Skyddas av Google reCaptcha

    Tack! Vi hör av oss till dig inom kort.

    Tack!

    Vi hör av oss till dig inom kort.

    Så genomför du en målgruppsanalys

    I vår Guide för målgruppsanalys ger vi en ännu mer detaljerad och utförlig steg-för-steg-guide på hur du kan genomföra din målgruppsanalys. Här följer en sammanfattning på de viktigaste punkterna:

    Definiera frågor som är viktiga att få svar på

    Det första steget i varje målgruppsanalys är att bestämma vad du vill veta om din målgrupp. Här är några exempel på frågor som är bra att ha med sig, både för att ringa in din målgrupp och vid eventuella intervjuer och enkäter:

    • Vilka personer har behov av våra produkter/tjänster?
    • Vad har dessa personer för beteende?
    • Vad är värdefullt för dem?
    • Var befinner de sig?
    • I vilka kanaler kan man nå dem?
    • Vilket typ av budskap intresserar dem?

    Definiera din målgrupp

    Tänk igenom vilka olika målgrupper du vill nå och prioritera bland dem. Här är det viktigt att vara så specifik som möjligt och försöka att inte ha en alltför generell bild av vilka som tillhör målgruppen. Det är viktigt både för att du ska träffa rätt i din marknadsföring och av rent ekonomiska skäl eftersom en alltför bred målgrupp kommer innebära betydligt högre annonskostnader i längden.

    Ta fram fakta om din målgrupp

    Det går att genomföra en målgruppsanalys genom att samla kunddata, både via kvantitativa undersökningar (exempelvis enkäter eller frågeformulär) och kvalitativa undersökningar (exempelvis djupintervjuer eller fokusgrupper).

    Du kan även ta hjälp av databaser så som Orvesto och SCB för att få fram ännu mer information om hur din målgrupp ser ut, agerar och tänker. Här är några saker som kan vara bra att sammanställa om din målgrupp:

    • Medievanor
    • Geografisk placering
    • Inkomst
    • Demografi
    • Socioekonomi
    • Boendevillkor
    • Köpvanor

    Segmentera din målgrupp

    Med segment i din målgrupp är du förberedd inför diverse marknadsföringsinsatser längre fram – det är en investering som är värd tiden du lägger för att åstadkomma det. Ett brett register av produkter och tjänster gör att ditt företag kan nå många potentiella kunder, men troligtvis är få personer intresserade av exakt alla saker du erbjuder.

    Genom att på förhand identifiera vilka av dina erbjudanden som lockar vilka personer kan du anpassa din digitala marknadsföring längre fram. Din målgrupp kan segmenteras utifrån demografiska faktorer som exempelvis ålder, kön, inkomst, yrke, jobbtitel, utbildning och familjesituation. Den kan även segmenteras utifrån geografi och intressen.

    Analysera och agera

    Analysera och sammanställ resultaten av analysen i en rapport med fokus på hur det påverkar din kommunikation och marknadsföring. Rapporten bör tydligt visa på segment av olika målgrupper samt målgruppens mediavanor, demografi, geografi och drivkrafter.

    Bestäm hur du kan anpassa dina marknadsföringsinsatser idag för att bättre nå ut till den målgrupp du precis har definierat. Följ upp och mät effekten av dina justeringar för att se vilka insatser som ger störst effekt. Det arbetet bör göras löpande och regelbundet för att din målgruppsanalys ska hållas aktuell.

    Vi kan göra målgruppsanalysen åt dig

    Vi på Market Solutions har levererat lönsamma medieinvesteringar åt våra kunder i snart 12 års tid. Ett av skälen till att vi lyckas är vår förståelse för hur målgrupper kan identifieras – och hur den digitala marknadsföringen ska anpassas.

    Behöver du hjälp med hjälp med målgruppsanalysen för ditt företag, eller är du behov av större insatser och ett helhetsgrepp om din digitala marknadsföring?

    Hör av dig till oss – vi lyfter ditt varumärke.


    Kontakta oss

    Kontakta oss

    Har du en fråga eller vill boka ett möte? Fyll i dina kontaktuppgifter så hör vi av oss!

      Skyddas av Google reCaptcha

      Tack! Vi hör av oss till dig.

      Tack!

      Vi hör av oss till dig.