Guide: Annonsering på sociala medier
Bra annonser behöver synas på rätt sätt. Ett smart och enkelt knep är att se till att dina annonser har rätt format för rätt plattform. Med den här guiden i ryggen blir det busenkelt att träffa rätt – oavsett om du annonserar på LinkedIn, Instagram eller Facebook.
Få har nog missat att annonsering i sociala medier har ökat lavinartat under de senaste 10 åren. Med åren har möjligheterna att synas där användarna finns blivit bättre och bättre.
Annonsering i sociala medier brukar också generellt få ett högre engagemang jämfört med till exempel annonser på hemsidor. Det beror på att en inte obetydlig mängd hemsidebesökare använder sig av Adblockers och VPN-tunnlar som hämmar annonseringen. Än så länge har dessa verktyg inte fått samma genomslag i sociala medier.
För många kan annonsering i sociala medier kännas smidigt. Att få attraktiva erbjudanden på samma ställe som vänner delar bilder och statusuppdateringar kan kännas välkommet. För andra kan annonserna upplevas som störiga – speciellt om budskapet inte är relevant eller förtroendeingivande.
En användare märker ganska snabbt när en annons inte är anpassad efter plattformen där den publiceras. Med fel format på annonsen kan bilderna bli utdragna, inzoomade och upplevas amatörmässiga. Därför är det av största vikt att utforma annonserna så bra som möjligt.
I det här blogginlägget guidar vår Marketing Specialist Simon Otterstedt dig kring hur du kan tänka när du annonserar i sociala medier – och vilka format som funkar.
Rätt format för rätt plattform
Varje plattform har olika format och storlekar som passar för annonser. Att tänka att det räcker med en bild med ett specifikt mått och att den ska funka på samtliga plattformar är en mycket dålig idé.
För att inte gå bet i annonseringen gäller det därför att ha koll på vad som krävs för att annonseringen ska bli lyckad.
Så skiljer sig plattformarna åt
Olika plattformar premierar olika typer av format för annonser. Till exempel kan en plattform vara inriktad på att visa bilder och korta videor, som Instagram & Tiktok – medan en annan kan ha mer utrymme för längre videor eller textbaserade inlägg, likt Facebook & LinkedIn.
Sociala medier samlar samtidigt också in data om användarnas beteenden och preferenser. Genom att erbjuda olika annonseringsformat kan plattformarna anpassa annonserna till användarnas förväntningar och preferenser. Detta gör det mer sannolikt att användarna kommer att interagera med annonserna och se dem som relevanta för sina intressen och behov.
3 tips för bättre annonser i sociala medier
- Använd olika annonseringsformat. Gör både text, bild och video av det du vill annonsera. Då kan du anpassa dina annonser till varje plattform och optimera din synlighet och engagemang på respektive plattform.
- Anpassa budskapet till de olika plattformarna. Att använda flera plattformar under en kampanj kan leda till större räckvidd och genomslagskraft. Tänk dock på att förmedla budskapet, anpassat för både plattformen och individens beteenden och preferenser på plattformen.
- A/B-testa olika format, storlekar och placeringar. På så sätt får ni ett bra kvitto på vad som passar er målgrupp. Detta kan öka chansen till att de interagerar med din annons
Lathund för format
Strategi och genomtänkta satsningar är ovärderliga för att annonseringen ska bli lyckad. Men glöm inte detaljerna. Använd den här lathunden nästa gång du skapar en annons för sociala medier.
Meta (Facebook & Instagram):
Enskild bild: 1:1, exempelvis 1080×1080 px
Karusell: 1:1, exempelvis 1080×1080 px
Reels & Händelser: 9:16, exempelvis 1080×1920 px
Video: 1.1 eller 4:5
Linkedin:
Enskild bild: 1:1, exempelvis 1080×1080 px
Karusell: 1:1, exempelvis 1080×1080 px
Video: 720 x 1280 px, 1200×675 px eller 1080×1080 px
Pinterest:
Enskild bild: 2:3, exempelvis 500px × 750 px
Karusell: 1:1, exempelvis 1080×1080 px eller 9:16 med 1080×1920 px
Video: 1:1 , exempelvis 1080×1080 px eller 9:16 med 1080×1920 px
Vill du veta mer?
Fyll i formuläret så hör vi av oss.
Tack!
Vi hör av oss till dig inom kort.