Över tio år i branschen – så började Market Solutions
Över tio år har gått sedan Market Solutions grundades. På resan från ett tvåmannaföretag till en etablerad byrå med hundratals genomförda kundsamarbeten i ryggen har vi lärt oss ett och annat. I det här blogginlägget pratar vi med bolagets grundare Andreas och Jonathan om hur allt började.
I dag består Market Solutions av två grundare, tio anställda och kontorets Mood Manager – Charlie. Hos oss finns skarpa analytiker, kreativa medieplanerare och strukturerade projektledare. Tillsammans bygger vi framgångsrika mediestrategier och lyckade kampanjer åt våra kunder.
Resan började 2012 när Jonathan och Andreas grundade bolaget. Det här är historien om hur allt började – och hur bolaget vuxit till vad det är idag.
Jonathan Rodriguez McDonagh
Vägen in i marknadsföring började uppe på 40:e våningen i en Manhattanskyskrapa. Ett studiebesök på McCann, den mytomspunna mediebyrån som den fiktive Don Draper arbetade på, inspirerade en då drygt 20-årig Jonathan att tänka stort. Kort därefter såddes de första fröna som skulle växa till bolaget som senare blev Market Solutions.
Jonathan säger själv att han är som bäst när han hamnar i situationer där han behöver ta reda på vad som inte fungerar och sedan lösa problemet. Som en av delägarna ansvarar han för att sätta den övergripande visionen och riktningen för Market Solutions.
– Jag är inte den som vrider på saker i tio timmar de sista tio procenten – där behöver jag andra i teamet som ser till att detaljerna görs på rätt sätt. Men att staka ut riktningen och se spelplanen i form av vad problemet är och komma med idéer på lösningar är en av mina starka sidor.
Han säger att Market Solutions har hittat sin ”sweet spot”. Små nog att vara personliga, engagerade och villiga att anpassa varje strategi och upplägg utifrån den enskilda kunden. Så pass etablerade att bolaget har ett stall av duktiga partners, starka rutiner och en stor gemensam bank av kunskap och erfarenhet bland alla medarbetare.
Han säger själv att han inte är rädd för att säga rakt ut om han tror att Market Solutions inte är rätt partner för en potentiell kund. Målet är alltid långsiktiga samarbeten. Den emotionella investeringen är för stor för att ta sig an korta uppdrag.
– Vi strävar efter win-win i alla lägen. Det ska funka bra för kunden – och för oss, det är alltid målsättningen. Vi vill kunna göra affärer med samma personer under många år framöver, se oss själva i spegeln och stå upp för de avtal vi har skrivit och de deals vi gjort.
Jonathan Rodriguez McDonagh kommer från Rävlanda. När han inte bygger smarta marknadsföringsstrategier hittar du honom troligtvis på en golfbana, i köket eller klistrad framför en Formel 1-sändning. Han har jobbat på Market Solutions sedan det grundades 2012 och är en av bolagets delägare.
Andreas Sandgren
Andreas Sandgren kallar sig själv för en ”hundraprocentig praktiker”. Redan som barn var entreprenörsandan uppenbar när månadspengen drygades ut genom att klippa gräsmattor åt grannar.
Han säger att Market Solutions första år såg väldigt annorlunda ut jämfört med idag.
– När jag skulle berätta vad vi gjorde de första tre åren var det oerhört svårt. Folk visste inte vad en mediebyrå var. Det fanns ingen annonsering på Instagram, inget TikTok, inte heller något material om hur man skulle göra det vi ville göra. Om man googlade på våra problem fanns inga svar.
Med åren har svaren blivit tydliga. Kreativ medieplanering, strategi och projektledning tillsammans med bra analyser av resultat och att rapportera så att kunden förstår är några av sakerna han lyfter fram som bolagets starkaste egenskaper idag.
Att Market Solutions dessutom är en oberoende byrå ser Andreas som en förutsättning för att kunna ge så bra utdelning som möjligt för kunden.
– Vi köper in det som kunden behöver. Vi har inget intresse av att skapa arbete för till exempel kodare eller copywriters – vi har inga sådana inhouse. Har man det är det svårt att i alla lägen ge det som alltid är bäst för kunden. Jobbar man till exempel på Coca Cola kan man aldrig säga att drycken inte är god. Men är man bartender är man fri att säga att vissa drinkar är godare med Pepsi. Där är vi.
Med åren har bolaget vuxit. Idag finns både projektledare, medieplanerare och analytiker med på resan. När teamet tar fram en teori som testas – och sedan fungerar och ger utdelning för kunden är då Andreas mår som allra bäst.
– Vi gillar att jobba nära kunden, det blir aldrig att kunden sitter i ena ringhörnan och vi i den andra med pajkastning om resultat. Vi vill lyckas lika mycket som de vill. Är inte siffran bra är inte siffran bra, då vill jag förstå varför i stället för att låtsas argumentera för att dåliga siffror skulle vara bra.
Andreas Sandgren kommer från Rävlanda. Utanför jobbet är chansen stor att du hittar honom i löpspåret eller på en promenad med sin hund i sällskap med familjen. Han har jobbat på Market Solutions sedan det grundades 2012 och är en av bolagets delägare.
Vill du veta mer?
Fyll i formuläret så hör vi av oss.
Tack!
Vi hör av oss till dig inom kort.